sayang kamu

sayang kamu

sy mghargai kamo0o semua....thanks

Friday, 19 October 2012

Persediaan Sebelum Hamil Utk Mereka Yg Baru Berkahwin & Bakal berkahwin Part 2.

assalamualaikum...

 hye kamo0o semua...hihihi...
arini eila nk share pasal ape yg eila jumpe kt google pasal asid folic...
knape teitibe je erkk nk cite psl asid folic,
sebab nyer...
semalam mbr opiz crite pasal pregnant...
die ckp kalau nk pregnant mkn asid folic...
erkkkkk...???
asid folic tu bkn tuk ibu-ibu mengandung ker...???
pastu die ckp... tak la...kalau org nk baby pn kne amik asid folic jgk...
lg elok kne amik 3bulan sebelom pregnant...
asid folic membantu untuk kesuburan dan memberi faedah pada bayi dalam rahim.....
folik asid bukan ubat ajaib untuk kesuburan...
o0o0o00o00o0o...
br la eila tau...
tak penah kesah pn psl pregnant sblm ni...
dgn baik ati nyer mbr opiz kasi la eila 1 tab asid folic...
die suru mkn sblm pregnant...
die ckp stok die byk sgt, stiap kali g chek-up msti dpt asid folic tu... hihihihi....malu lak nk amik...
hehehehe....

bile takde keje eila pon dok google2....
cari2 jumpe lak kepentingan asid folic...
jom bc lg....




Kepentingan Asid Folik Sebelum dan Semasa Mengandung 

 

Apa itu ASID FOLIK?

-Asid Folik adalah vitamin B9 yang sangat penting kepada wanita sebagai persediaan untuk mengandung. 
-Ia juga penting untuk membentuk saraf tunjang bayi yang lebih sempurna pada peringkat awal mengandung. 


Mengapa ia PENTING?

1) Mengurangkan kecacatan saraf tunjang (neural tube defect) seperti: Gangguan pada pembentukan saraf tunjang (spinal bifida)



Bayi yang dilahirkan dengan pembentukan otak dan tempurung kepala yang tidak sempurna atau langsung tak terbentuk ( anecephaly/encephalocele).

2) Mengurangkan keguguran, lahir mati dan kelahiran pra matang dan kekurangan darah (anemia).
3) Mengurangkan kecacatan yang lain pada bayi:
-Sumbing lelangit (cleft palate) 
-Kecacatan pada jantung (congenital heart disease)
-Pembentukan kaki dan tangan yang tidak sama (limb reduction) 
-Kecacatan pada sistem pembuangan air kencing (urinary system)
4) Menambahkan kepekatan haemoglobin dalam darah.

Bila ASID FOLIK perlu diambil? 
-Sekurang-kurangnya 3-6 bulan sebelum mengandung. Semasa mengandung kerana dalam usia kehamilan 12 minggu pertama perkembangan otak dan sistem saraf bayi dalam rahim berkembang dengan cepat. Apabila usia kehamilan memasuki trimester kedua iaitu berusia melebihi 13 minggu pengambilan folik asid boleh di hentikan. Tetapi digalakkan mengambil asid folik sehingga kelahiran bayi.

SIAPA yang memerlukan ASID FOLIK?
 
-Semua wanita yang berumur 14-44 tahun terutama wanita yang merancang untung mengandung.
-Ibu yang pernah melahirkan anak dengan kecacatan saraf tunjang
-Merawat kesuburan pada lelaki


SUMBER MAKANAN yang mengandungi ASID FOLIK
 
-Hati ayam
-Daging, ayam, telur
-Kekacang
-Beras perang, barli, oat
-Sayuran hijau, Buah dan sayur warna kuning seperti pisang, buah oren, jagung, labu dan lain-lain 


kalau nk bli asid folic amik appeton essentials ni... mse dok cr2 psl asid folic ni ramai yg sarankan appeton ni... kalau nk lg senang g je bli kt klinik...
hehehehe.



skang ni mcm suplement ade jual.. kene pandai pilih n berhati2 la.
takot ade yg tiruan n tak serasi ngan badan kite...

ermmm bahaya jgk ea kalau kurang asid folic ni...
to B2B n sape2 yg nk pregnant & nk baby bakal lahir tu sihat jom mkn asid folic ni...
mesti la semua nk kn...
hehehehe..
okey da, t eila share lg ape yg eila baca n jumpe pasal Persediaan Sebelum Hamil
sekian.




p/s":-
msti org ckp "eeeee gatal nyer eila ni, br kawin da ckp psl pregnant lak"...huhuhu....  ermm biarla ape org nk ckp...da terang2 eila tulis "persediaan sebelom hamil"..hehehe tak slh kn...??
bubye.




semoga mahligai yg dibina diberkati, dirahmati dan kekal bahgie dr dunia hingga akhirat..
aminnn....



Wednesday, 17 October 2012

Persediaan Sebelum Hamil Utk Mereka Yg Baru Berkahwin & Bakal berkahwin.


assalamualaikum...

hye kamo0o semua...hihihi...
arini da 19ari eila jd isteri org....byk benda br nk kne blaja...
hehehe ( gelak gatal )...
benda br eila tau n br nk stat blaja pasal 
" Persediaan Sebelum Hamil "..
blom abis khatam lg ni....br dok bc sikit2.. 
tp 
sambil2 tu eila nk share jgk ngan mereka2 yg br kawin n bakal berkahwin yg plan nk terus dpt baby lepas kawin..
tersangat2 la penting rupe2 nyer persediaan ni..
br ku tau... (nampak sgt sebelom ni eila kurang membaca)
huhuhuhu...

 nk tau ape persediaan sebelom hamil yg eila caik n jumpe kt google..?? jom layannn....


1) Sihat

Suami isteri yang merancang perlu mempunyai badan sihat dengan mengamalkan pemakanan seimbang. Keperluan ini lebih tinggi pada wanita kerana anda akan menjadi ‘rumah’ kepada bayi selama sembilan bulan. Anda bertanggungjawab membekalkan khasiat makanan kepada bayi. banyakkan makan sayur-sayuran, buah-buahan dan ikan

2) Ambil makanan tambahan

Ramai wanita tidak tahu bahawa mereka perlu mengambil asid folik sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum hamil. asid folik penting kerana ia boleh mengurangkan risiko ketidaknormalan atau kecacatan pada bayi. Pengambilan asid folik selepas disahkan hamil dianggap agak terlewat kerana ketika ini, bayi sudah pun terbentuk dalam rahim anda.Selain itu, wanita disaran mengambil pil zat besi yang boleh menambah darah. Lebih baik jika anda berbincang dengan doktor mengenai pengambilan makanan tambahan sebelum dan ketika hamil.

Folic Acid by Appeton (ramai yg saran kan amik asid folic yg ni)


3)Bersenam dan mengamalkan gaya hidup sihat

Ramai wanita menganggapnya sebagai bukan perkara penting walaupun tahu senaman boleh meningkatkan kesihatan. kegemukan juga boleh menyebabkan wanita sukar mengandung dan ramai yang dinasihatkan untuk mengurangkan berat badan terlebih dahulu. Kegemukan boleh menyebabkan perubahan hormon dan fungsi ovari (organ yang mengeluarkan telur) terjejas; akibatnya wanita lebih sukar untuk hamil dan berisiko mengalami keguguran atau bayi dilahirkan tidak cukup bulan.Sepanjang kehamilan, wanita gemuk berisiko untuk mengalami keguguran, kencing manis dan tekanan darah tinggi yang menyebabkan anda mungkin terpaksa menjalani pembedahan ketika bersalin kelak. Namun apa yang lebih kerap terjadi ialah bayi dilahirkan tidak cukup bulan sama ada secara normal atau pembedahan.


4) Jalani pemeriksaan kesihatan 

Ramai wanita hanya menyedari mereka mengalami masalah fibroid atau barah pangkal rahim ketika mengandung. Ini akan menimbulkan banyak konflik kerana rawatan kanser, khususnya berbahaya untuk kandungan. Lebih baik jika masalah kesihatan tidak kiralah kencing manis, tekanan darah tinggi atau rendah, sakit jantung atau penyakit lain dikesan sebelum hamil


5) Ujian darah 

Ini adalah untuk mengesan talassemia iaitu penyakit keturunan. jika wanita menunjukkan beliau adalah pembawa gen talassemia ( juga dipanggil talassemia minor), suami juga perlu menjalani ujian darah. Seandainya hanya isteri saja menjadi pembawa gen talassemia, ia tidak membimbangkan kerana anak hanya akan menjadi pembawa juga.Bagaimanapun, jika suami turut mengalami talassemia, anak bakal dilahirkan mempunyai kemungkinan 25 peratus mendapat penyakit talassemia major. Dalam keadaan ini, bayi dalam kandungan akan diperiksa ketika masuk bulan kedua.



6) Tips untuk para2 suami...
Persediaan untuk hamil tidak terletak pada wanita saja bahkan lelaki juga perlu bersedia sekurang-kurangnya tiga bulan dan antara yang harus dilakukan ialah mengurangkan atau berhenti merokok dan pengambilan alkohol  kerana ia boleh menjejaskann penghasilan dan kualiti sperma. Lelaki juga dinasihatkan untuk mengamalkan pemakanan sihat dan seimbang bagi membolehkan badan menghasilkan sperma yang sihat. Jangan letakkan semua persediaan kepada wanita saja kerana kerjasama berdua diperlukan untuk mendapat anak.



okey kamo0o2 semua da faham..?? hehehe..
kalau xfaham g google sdri ea... byk benda penting yg kne tau sebelom mengandung...
ermm nk hasil yg terbaik kne la rajin2 mbaca..(eila tak rajin membaca lor.huhu..cmner ni..??)
 hehehe
org lain lepas kawin je update psl wedding....
eila lak, cite psl pregnant....hehehe... bkn ape, persediaan je....
tak salah kn...
lepas kawin je msti ramai terus mgharapkan dpt baby...sementara belom preggy lg, baik kite review la dlu kn....hehehe...t senang da ade ilmu skit....


hehehe.
harap2 semua dpt la skit info psl "persediaan sebelom hamil"
b2b patot bc semua2 ni..t senang... hihihi...eila pn kne byk membaca..
info2 ni semua eila cr kt google je..kalau tersalah maklumat or ter'copy eila mintak maap ea...
sekian...


p/s: ade mase nanti br eila update psl wedding....huhuhu...takde mud lg nk wat review sbb nyer baju kawin eila tak cantik (tak seindah yg dimpikan)......huhuhuhu..



semoga mahligai yg dibina diberkati, dirahmati dan kekal bahgie dr dunia hingga akhirat..
aminnn....

Monday, 15 October 2012

sy sudah kawin.....

assalamualaikum...


alhamdulillah...
Pada tanggal 28 sept 2012, jAm 5.10 pTg
dGn sekaLi lafaz...
sy sah menjadi isteri kpd suami yg terCinta,
ahmad fazdli bin abd hamid..... 
hehehe....



semoga mahligai yg dibina diberkati, dirahmati dan kekal bahgie dr dunia hingga akhirat..
aminnn....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...