sayang kamu

sayang kamu

sy mghargai kamo0o semua....thanks

Friday, 19 October 2012

Persediaan Sebelum Hamil Utk Mereka Yg Baru Berkahwin & Bakal berkahwin Part 2.

assalamualaikum...

 hye kamo0o semua...hihihi...
arini eila nk share pasal ape yg eila jumpe kt google pasal asid folic...
knape teitibe je erkk nk cite psl asid folic,
sebab nyer...
semalam mbr opiz crite pasal pregnant...
die ckp kalau nk pregnant mkn asid folic...
erkkkkk...???
asid folic tu bkn tuk ibu-ibu mengandung ker...???
pastu die ckp... tak la...kalau org nk baby pn kne amik asid folic jgk...
lg elok kne amik 3bulan sebelom pregnant...
asid folic membantu untuk kesuburan dan memberi faedah pada bayi dalam rahim.....
folik asid bukan ubat ajaib untuk kesuburan...
o0o0o00o00o0o...
br la eila tau...
tak penah kesah pn psl pregnant sblm ni...
dgn baik ati nyer mbr opiz kasi la eila 1 tab asid folic...
die suru mkn sblm pregnant...
die ckp stok die byk sgt, stiap kali g chek-up msti dpt asid folic tu... hihihihi....malu lak nk amik...
hehehehe....

bile takde keje eila pon dok google2....
cari2 jumpe lak kepentingan asid folic...
jom bc lg....




Kepentingan Asid Folik Sebelum dan Semasa Mengandung 

 

Apa itu ASID FOLIK?

-Asid Folik adalah vitamin B9 yang sangat penting kepada wanita sebagai persediaan untuk mengandung. 
-Ia juga penting untuk membentuk saraf tunjang bayi yang lebih sempurna pada peringkat awal mengandung. 


Mengapa ia PENTING?

1) Mengurangkan kecacatan saraf tunjang (neural tube defect) seperti: Gangguan pada pembentukan saraf tunjang (spinal bifida)



Bayi yang dilahirkan dengan pembentukan otak dan tempurung kepala yang tidak sempurna atau langsung tak terbentuk ( anecephaly/encephalocele).

2) Mengurangkan keguguran, lahir mati dan kelahiran pra matang dan kekurangan darah (anemia).
3) Mengurangkan kecacatan yang lain pada bayi:
-Sumbing lelangit (cleft palate) 
-Kecacatan pada jantung (congenital heart disease)
-Pembentukan kaki dan tangan yang tidak sama (limb reduction) 
-Kecacatan pada sistem pembuangan air kencing (urinary system)
4) Menambahkan kepekatan haemoglobin dalam darah.

Bila ASID FOLIK perlu diambil? 
-Sekurang-kurangnya 3-6 bulan sebelum mengandung. Semasa mengandung kerana dalam usia kehamilan 12 minggu pertama perkembangan otak dan sistem saraf bayi dalam rahim berkembang dengan cepat. Apabila usia kehamilan memasuki trimester kedua iaitu berusia melebihi 13 minggu pengambilan folik asid boleh di hentikan. Tetapi digalakkan mengambil asid folik sehingga kelahiran bayi.

SIAPA yang memerlukan ASID FOLIK?
 
-Semua wanita yang berumur 14-44 tahun terutama wanita yang merancang untung mengandung.
-Ibu yang pernah melahirkan anak dengan kecacatan saraf tunjang
-Merawat kesuburan pada lelaki


SUMBER MAKANAN yang mengandungi ASID FOLIK
 
-Hati ayam
-Daging, ayam, telur
-Kekacang
-Beras perang, barli, oat
-Sayuran hijau, Buah dan sayur warna kuning seperti pisang, buah oren, jagung, labu dan lain-lain 


kalau nk bli asid folic amik appeton essentials ni... mse dok cr2 psl asid folic ni ramai yg sarankan appeton ni... kalau nk lg senang g je bli kt klinik...
hehehehe.



skang ni mcm suplement ade jual.. kene pandai pilih n berhati2 la.
takot ade yg tiruan n tak serasi ngan badan kite...

ermmm bahaya jgk ea kalau kurang asid folic ni...
to B2B n sape2 yg nk pregnant & nk baby bakal lahir tu sihat jom mkn asid folic ni...
mesti la semua nk kn...
hehehehe..
okey da, t eila share lg ape yg eila baca n jumpe pasal Persediaan Sebelum Hamil
sekian.




p/s":-
msti org ckp "eeeee gatal nyer eila ni, br kawin da ckp psl pregnant lak"...huhuhu....  ermm biarla ape org nk ckp...da terang2 eila tulis "persediaan sebelom hamil"..hehehe tak slh kn...??
bubye.




semoga mahligai yg dibina diberkati, dirahmati dan kekal bahgie dr dunia hingga akhirat..
aminnn....



13 comments:

  1. kite memang ambil sebelum kahwin lagi. amalkan ye iela!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeker...bagus nyer...eila br nk amik tp tu pn ade gak skip lupe nk mkn..... huhuhu

      Delete
  2. Terima kasih infonya, tips yang sangant berguna untuk pasangan yang ingin berkahwin

    ReplyDelete
  3. You really make it seem so easy with your presentation but
    I find this topic to be really something that I think I would never understand.
    It seems too complicated and extremely broad for me.
    I'm looking forward for your next post, I'll try to get the hang
    of it!

    Visit my web site dreimer.eu

    ReplyDelete
  4. It is appropriate time to make some plans for the long run and
    it's time to be happy. I've read this put up and if I may I wish
    to suggest you few fascinating issues or tips.
    Maybe you could write subsequent articles referring to this article.
    I desire to read even more issues about it!

    Here is my site ... http://wiki.nonverbaal.nl

    ReplyDelete
  5. It's remarkable designed for me to have a web site, which is valuable in favor of my experience. thanks admin

    Feel free to surf to my web-site :: reptile.ee

    ReplyDelete
  6. I'm really enjoying the design and layout of your website. It's a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more
    often. Did you hire out a designer to create your theme?
    Fantastic work!

    My web site - intcollege.org

    ReplyDelete
  7. Very good post. I will be facing some of these issues as
    well..

    Also visit my page: “eat your fruits and vegetables”. now

    ReplyDelete
  8. What's up, every time i used to check website posts here in the early hours in the morning, because i enjoy to gain knowledge of more and more.

    Feel free to surf to my webpage: wiki.bydgoskie.org

    ReplyDelete
  9. Actually when someone doesn't understand afterward its up to other users that they will help, so here it occurs.

    Also visit my homepage; jack lalanne power juicer pro

    ReplyDelete
  10. Thanks for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I will be waiting for
    your further write ups thank you once again.

    Feel free to surf to my webpage :: holiday gift ideas

    ReplyDelete
  11. Excellent blog you've got here.. It's hard to find high quality writing like yours these days.
    I honestly appreciate individuals like you! Take care!

    !

    Here is my website: magic johnson

    ReplyDelete
  12. Dlm horlicks ade asid folik. Xsama eh lau mnum horlicks je? Hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...